dilluns, 31 d’octubre del 2011

El darrer assaig de l’Elèctrica Dharma i Twitter #forçadharma (Palau de la Música, 24 d’octubre de 2011)

Aquests dies ja s’ha escrit molt sobre el darrer concert que l’Elèctrica Dharma va oferir el passat 24 d’octubre, al Palau de la Música Catalana. Ple de gom a gom, els qui no hi eren podien seguir-lo via Twittter amb l’etiqueta #forçadharma.
Si molts podran dir allò tan típic de: ‘Jo vaig ser al darrer concert de l’Elèctrica Dharma’, jo  podré afegir-hi que també vaig poder ser al darrer assaig de l’Elèctrica Dharma just abans del concert –un privilegi–, i tot gràcies al concurs que, via Twitter, va engegar @palaumusicacat. Endevinar ‘El Petit de Cal Eril’, com la banda que el seu estil musical és barreja de cançó popular i folk-rock acústic amb tocs de psicodèlia, em va permetre viure uns moments irrepetibles. Intentaré reflectir-ho amb les quatre notes que vaig prendre.
A les set de la tarda, a Barcelona queia un xàfec considerable. Un cop a la recepció del Palau, la Laia em rep i em diu que alguns dels grups que acompanyaran l’Elèctrica Dharma en el concert homenatge a Esteve Fortuny ja han provat el so, però que la major part encara ho han de fer, com també la Dharma.
Sense gairebé adonar-me’n, em trobo al bell mig de la sala del Palau, on només hi ha tècnics de so i de llum, mànagers, fotògrafs, els de la productora que enregistraran el concert i treballadors del Palau. La Glòria, representant de la Dharma, ens diu que podem fer tantes fotografies com vulguem.
Miro a banda i banda, miro el sostre i de sobte m’entra una sensació estranya. Se’m fa evident el moment, l’instant precís, l’excepcionalitat de tot el que m’entrarà per les ninetes dels ulls fins que el concert comenci. Estic completament sola asseguda a la platea i penso que això és impressionant!
En una llotja de la banda esquerra, veig Joan Reig i Roger Mas Solé comentant la jugada. Començo a penjar els primers tweets. Sóc conscient que d’aquí a unes hores aquesta sala rebentarà, la rauxa es farà més que evident. Ens diuen que hi ha previst que duri entre 2:30 i 3:00 hores, perquè són vuit grups els que acompanyaran la Dharma en aquesta ‘Nit col·lectiva’.
Sento en Roger Mas Solé que diu: ‘Aquest assaig s’allarga’..., i és que ell encara no ha pujat a provar el que hi ha de cantar. Això serà potent!
En Jordi Roigé em parla dels seus projectes. Enregistraran aquest darrer concert de la Dharma i ara mateix està acabant de muntar una pel·lícula sobre la vida: ‘Amor colateral’.
La veu d’en Roger Mas Solé i el Palau buit. Sembla que em canti. Sentir-lo cantar ‘Les aventures del petit príncep’ em corprèn.
El Petit de Cal Eril, amb la guitarra a les mans, és assegut a la llotja del costat. Diu que la seva versió de ‘Vesti la giubba’ de Pagliacci, emesa ahir en el programa Òpera en texans (min. 21:40), és força anterior al programa –per cert, una delícia. Quan puja ell a l’escenari a provar el so, amb ‘El testament d’Amèlia’, demana un cop i un altre que li pugin el so de la guitarra.
Ara és el torn de Jordi Molina. El so de la seva tenora embolcalla el Palau, és espectacular! Quin so tan bell!
Fotògrafs i més fotògrafs copsen els instants de la Dharma a l’escenari, provant el so, amb l’instrument a les mans, fent conya, empassant-se els nervis. En Joan Fortuny està impressionant, com sempre! Comencen els nervis, perquè ja falta menys per a les nou del vespre i sembla que el so no està ben ajustat. Volen provar-ho des de baix, des de la platea, perquè volen provar el so a tot el llarg de la sala. Els veig passar com si d’una cercavila es tractés i aleshores penso que la Dharma ha fet una gran feina amb els instruments propis, els tradicionals.
Chapeau! El meu reconeixement. Un plaer.









Fins aquí el que va ser l’assaig, però algunes cròniques del concert les podreu trobar a:
I la gent va piular amb l'etiqueta #forçadharma, tant públic com alguns dels grups participants  d'aquella 'Nit col·lectiva' (la mateixa @ElectricaDharma, @rogermassole, @ro_dutrus, @francescribera), tot i que el Palau de la Música Catalana acostuma a fer-ho amb l'etiqueta #ElPalau. La revista Enderrock va piular tot el concert. El resultat, #forçadharma va ser TT al www.twitpuntcat